Tarptautinių sankcijų privalomumas, apimtys ir draudimai
TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ PRIVALOMUMAS
Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų privalo laikytis ir jas įgyvendinti visi fiziniai ir juridiniai asmenys.
Būtina imtis veiksmų, privalomų dėl Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų, ir (arba) susilaikyti nuo bet kokių veiksmų, jeigu dėl to būtų nesilaikoma ar išvengiama Lietuvos Respublikoje įgyvendinamomis tarptautinėmis sankcijomis nustatytų apribojimų ir įpareigojimų.
Visi fiziniai ir juridiniai asmenys tarptautines sankcijas įgyvendina savarankiškai, yra atsakingi už tinkamą jų taikymą, o ribojamąsias priemones nustatantys Europos Sąjungos teisės aktai yra taikomi tiesiogiai. Visi ekonominę veiklą vykdantys fiziniai bei juridiniai asmenys, finansų įstaigos ir kiti valstybėje įsteigti arba veiklą vykdantys subjektai ar organizacijos privalo vadovautis Tarnybos interneto svetainėje skelbiama informacija apie fizinių ir (ar) juridinių asmenų sąsajas su subjektais, kuriems paskirtos tarptautinės sankcijos. Įgyvendinant Europos Sąjungos nustatytas sankcijas, taip pat reikėtų atsižvelgti į Europos Sąjungos pateikiamas gaires, geriausiąją praktiką ir kitus išaiškinimus. Visa informacija apie tarptautinių sankcijų įgyvendinimą yra vieša ir skelbiama Europos Sąjungos teisės ir kitų Europos Sąjungos viešųjų dokumentų svetainėje bei Tarnybos interneto svetainėje.
Fiziniai ir juridiniai asmenys, pagal tarptautines sankcijas nustatančių teisės aktų reikalavimus apriboję subjektų disponavimą lėšomis ar ekonominiais ištekliais, apie tai per 2 darbo dienas el. paštu [email protected] informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą.
Juridiniai asmenys ir kitos organizacijos, neturinčios juridinio asmens statuso, informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą apie tai, kad jų savininkai, dalyviai yra subjektai, kuriems taikomos finansinės sankcijos, taip pat apie tai, kad juridinį asmenį ar kitą organizaciją, neturinčią juridinio asmens statuso, valdo ar kontroliuoja subjektai, kuriems taikomos finansinės sankcijos, per 2 darbo dienas nuo tokios informacijos paaiškėjimo dienos.
Faktas apie tarptautinių sankcijų taikymą įrašomas valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose, kai duomenys apie subjektą, kuriam taikomos sankcijos, ar jo turtą arba šį turtą apibūdinantys duomenys tvarkomi tame valstybės registre ar valstybės informacinėje sistemoje.
Informaciją apie priimtus sprendimus dėl subjektų, kuriems taikomos sankcijos dėl jų sąsajų su subjektais, įtrauktais į asmenų, kuriems taikomos sankcijos, sąrašus, šias sankcijas įgyvendinantiems fiziniams ir juridiniams asmenims, valstybės registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojams teikia Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba.
TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO APIMTIS
Tarptautinės sankcijos, nustatytos tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais, įgyvendinamos visa apimtimi.
Tarptautinės sankcijos, nustatytos Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijomis, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos visa apimtimi ir tiesiogiai.
Jungtinių Tautų Generalinės Asamblėjos, Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos, kitų tarptautinių organizacijų, kurių narė yra arba kuriose dalyvauja Lietuvos Respublika, rekomenduojamas tarptautines sankcijas Lietuvos Respublika įgyvendina, atsižvelgdama į tai, ar jas įgyvendinti yra būtina norint pasiekti tarptautinių sankcijų įstatyme nustatytus tikslus.
Tarptautinės sankcijos nustatomos tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos reglamentais bei LR Vyriausybės nutarimais, kurie įgyvendina kitus ES teisės aktus, Jungtinių Tautų rezoliucijas bei Europos Saugumo ir Bendradarbiavimo Organizacijos sprendimus.
Tam tikrais atvejais finansinės institucijos ar ekonominės veiklos subjektai pasirenka įgyvendinti ir trečiųjų šalių (tarp jų – Jungtinių Amerikos Valstijų ir Jungtinės Karalystės) sankcijas, tačiau tokiems atvejams Lietuvoje galiojantis tarptautinių sankcijų reglamentavimas nėra taikomas. Tačiau pažymėtina, kad dėl trečiųjų šalių taikomų sankcijų galimo ekstrateritorinio poveikio jų nesilaikymas gali sukelti neigiamų ekonominių pasekmių.
DRAUDIMAS SUDARYTI IR VYKDYTI SANDORIUS IR PRIEVOLES, JŲ NEVYKDYMO TEISINĖS PASEKMĖS
Draudžiama sudaryti sandorius ir prisiimti naujas prievoles, kurių vykdymas prieštarauja Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms, – tokie sandoriai yra niekiniai ir negalioja.
Draudžiama tarptautinių sankcijų įgyvendinimo laikotarpiu vykdyti sandorius ir prievoles, kurių vykdymas prieštarauja Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms.
Sandoriai, kurie buvo sudaryti, ir prievolės, kurios atsirado iki nustatant tarptautinių sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą, turi būti nedelsiant nutraukti vienašališkai ar šalių susitarimu arba jų vykdymas sustabdytas tarptautinių sankcijų įgyvendinimo laikotarpiu.
Fiziniams ir juridiniams asmenims už sandorių ir prievolių nevykdymą dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo civilinė atsakomybė netaikoma arba jie nuo jos atleidžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
ATSAKOMYBĖ UŽ TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ PAŽEIDIMUS
Už tarptautinių sankcijų pažeidimus fiziniai ir juridiniai asmenys atsako Tarptautinių sankcijų įstatymo ir kitų Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
Juridiniai asmenys už tarptautinių sankcijų pažeidimus atsako pagal Tarptautinių sankcijų įstatymą, jeigu juridinių asmenų padaryti pažeidimai pagal galiojančius įstatymus neužtraukia juridiniams asmenims baudžiamosios atsakomybės.
Poveikio priemones taikančios institucijos už tarptautinių sankcijų pažeidimus juridiniam asmeniui gali skirti šias poveikio priemones:
1) baudą nuo 50 iki 100 procentų prekių, paslaugų arba lėšų, kurios buvo tarptautinių sankcijų pažeidimo dalykas, vertės, bet ne mažesnę negu 10 000 eurų;
2) baudą nuo 10 000 iki 50 000 eurų, kai tarptautinių sankcijų pažeidimo dalykas nėra prekės, paslaugos arba lėšos;
3) kai juridinis asmuo tarptautines sankcijas pažeidžia pakartotinai per vienus metus nuo poveikio priemonės už tarptautinių sankcijų pažeidimą paskyrimo arba kai prekių, paslaugų arba lėšų, kurios buvo tarptautinių sankcijų pažeidimo dalykas, vertė yra didesnė negu 100 000 eurų, – baudą iki 5 procentų bendrųjų metinių pajamų, bet ne mažesnę negu 100 procentų prekių, paslaugų arba lėšų, kurios buvo tarptautinių sankcijų pažeidimo dalykas, vertės, ir ne mažesnę negu 20 000 eurų.
Už tarptautinių sankcijų pažeidimus kartu su poveikio priemone gali būti skiriamas prekių arba lėšų, kurios buvo tarptautinių sankcijų pažeidimo dalykas ar veiklos rezultatas, konfiskavimas.
Fiziniam asmeniui pažeidusiam Lietuvos Respublikoje įgyvendinamas tarptautines sankcijas arba Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytas ribojamąsias priemones gali kilti administracinė atsakomybė pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 515 straipsnį. Šio straipsnio pažeidimas užtraukia baudą asmenims nuo 200 iki 6 000 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 600 iki 6 000 eurų.
Jeigu ANK 515 straipsnyje numatytas administracinis nusižengimas, padaromas pakartotinai, asmenims gali būti skiriama nuo 2 000 iki 6 000 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 4 000 iki 6 000 eurų.
Kartu su bauda gali būti skiriamas administracinio nusižengimo padarymo įrankio, priemonės, taip pat prekių arba lėšų, kurios buvo nusižengimo dalykas ar veiklos rezultatas, konfiskavimas.
Fiziniai ir juridiniai asmenys už tarptautinių sankcijų arbaLietuvos Respublikos įstatymuose nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimus gali būti patraukti baudžiamojon atsakomybėn pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 123(1) straipsnį, pagal kurį gali būti paskirta bauda arba areštas, arba laisvės atėmimas iki penkerių metų.